Η αλήθεια είναι ότι ο Επίκουρος ανύψωσε τον υλισμό του Δημοκρίτου σε ανώτερη βαθμίδα εξοστρακισε την ειμαρμενη και έθεσε τη βάση για την επιστημονική αιτιοκρατία .Τίποτε δεν καταλήγει στο μηδέν , τίποτε δεν γεννιέται από το τίποτε .
Τίποτε δεν εξαφανίζεται , μεταμορφώνεται …..
Η ηθική του Επίκουρου :
” Δύο είναι οι λόγοι της δυστυχίας , ο τρόμος για τους θεούς και ο φόβος του θανάτου . Όποιος απελευθερωθεί από αυτούς τους φόβους είναι ώριμος για τη σοφία .Ο σοφός περιφρονεί τόν θάνατο , δεν έχει φόβο για τους θεούς , που υπάρχουν , αλλά εχει μια σωστή ιδέα γι αυτούς .
Ηθική , η μόνη αληθινά ενδιαφέρουσα επιστημη . Υπέρτατο αγαθό είναι η ευτυχία , απόλαυση της ηδονής και αποφυγή του πόνου .Όταν η ηδονή φέρνει μεγαλύτερο πόνο από αυτήν δεν αξίζει .
Υπάρχουν τριών ειδών επιθυμίες α) οι φυσικές και αναγκαίες , τροφή , νερό , στέγη….
β ) Οι φυσικές και όχι αναγκαίες , να τρως ένα καλό γεύμα , να ικανοποιείς τις σεξουαλικές σου ανάγκες . γ ) αυτές που δεν είναι ούτε φυσικές ούτε αναγκαίες και γεννιούνται από την αχόρταγη φυλαργυρια , τη φρενιασμενη φιλοδοξία , τη φιληδονία , και υπό την επιρροή τους ο άνθρωπος πέφτει από πάθος σε πάθος , σε αυταπάτες , σε απογοήτευση , σε ταραχή . Πρέπει να ικανοποιούμε τις πρώτες , υπό ορισμένες προϋποθέσεις τις δεύτερες , και να καταπνίγουμε τις τελευταίες . Η σοφία έχει 4 αρετές , φρόνηση εγκράτεια θάρρος και δικαιοσύνη . Η εγκράτεια είναι η τέχνη για να μετριάσουμε τις επιθυμίες μας , δεν διώχνει τις ηδονές αλλά μας προμηθεύει τις πιο πολλές . Η ζωή θέλει θάρρος αλλά αξίζει τον κόπο να τη ζήσουμε . Το θάρρος απομακρύνει τους φόβους ,και απελευθερώνει το πνευμα .
Υποφέρεις ; τότε να θυμηθείς ότι όταν ο πόνος είναι δυνατός κρατάει λίγο ,αν διαρκεί πολύ είναι ελαφρός .
Ο σοφός δεν ανια ποτέ διότι έχει στη διάθεσή του τις απολαύσεις του πνεύματος . Η φιλία ολοκληρώνει την ευτυχισμένη ζωή , είναι μια από τις χαρές της ύπαρξης μας .
Η πολιτική είναι καλή εάν φροντίζει για το γενικό καλό της πολιτείας . Ο σοφός πρέπει να είναι δίκαιος με όλους .
Ο Επίκουρος έβλεπε ότι όποιος έμπαινε στην πολιτική απομακρύνονταν από την κανονική ζωή . Γι αυτό ένας από τους αφορισμούς του ήταν το ” ΛΑΘΕ ΒΙΩΣΑΣ ” Να ζείς απαρατήρητα , μακριά από τις ματαιότητες της πολιτικής. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα παραμένεις αδρανής , αντίθετα
” Ο πολίτης πρέπει να είναι δίκαιος και χρήσιμος στην πολιτεία ”